Norske dagligvarekjeder er samstemte – turbokylling skal bort!

Aldri før har det vært så stor oppslutning blant dagligvarekjedene når det kommer til å fase ut turbokyllingen som nå. Vår nyeste rapport, Kyllinguiden: dagligvarekjedenes store løfte, viser at alle dagligvarekjedene nå er samstemte om en ting: turbokyllingen skal vekk.
Dette er en viktig utvikling for dyrene, og det viser at butikkjedene tar kyllingenes lidelse mer på alvor i større grad enn tidligere. Det er likevel to kjeder som kommer best ut i rangeringen og sikrer de høyeste poengsummene: REMA 1000 og Oda. Disse aktørene sanker flest poeng ved å være de eneste aktørene som allerede har byttet over helt, eller nærmer seg sluttfasen av å fjerne turbokylling og gi dyrene mer plass. Disse butikkjedene har også stått i fronten i denne viktige kampen og vist at det går an å satse på bedre dyrevelferd, og handle i tråd med kundenes ønsker.
Coop, Norgesgruppen og Bunnpris sanker færre poeng ettersom de mangler en plan og en tidslinje for utfasingen av turbokylling. Men at kjedene nå har anerkjent problemene med den hurtigvoksende kyllingen er positivt, og Anima skal fortsette å jobbe med dem for å sikre at planene som gjennomføres ikke bare er realistiske men også ambisiøse.


Du kan lese hele rapporten her.

Niklas Fjeldberg
Følg Niklas på LinkedIn: @nfjeldberg
Del artikkel