Gjennombrudd for danske kyllinger

3 June, 2021

Danmarks største aktør innen daglighandel, Salling Group, starter nå å utfase den beryktede turbokyllingen. Beslutningen kommer etter en flerårig dialog med Anima, som kaller fremskrittet “vendepunkt for kyllinger i norden”. Over 20 millioner kyllinger vil dra nytte av dette.


Be dagligvarekjedene droppe turbokylling

 
1 Start 2 Complete

Salling Group er danmarks største aktør innen dagligvarehandel, og driver kjedene Netto, Føtex, Bilka og Salling Super. Med over 650 butikker huser kjølediskene til sammen mer enn hver tredje solgte kylling i dansk detailhandel.

I løpet av september i år vil tre av fire kyllinger være sakterevoksende kyllinger i alle kjedene, mens de resterende hurtigvoksende kyllingene i det faste, ferske sortimentet blir utfaset de etterfølgende månedene.

Ifølge planen skal utfasingen av den turbokyllingene skje for alle kyllingprodukter i konsernet. Skiftet er en del av en større utvikling, og senere vil også andre velferdsparametre bli sett på, blant annet plassforholdene.

– Vi er glade for at vi har lykkes med å lage en plan for hvordan vi kan heve nivået på kyllingvelferden i alle våre butikker. Vårt initiativ vil bety økt dyrevelferd for 20 millioner kyllinger årlig. Vi gjør dette så raskt som det er praktisk mulig, både i Netto, Føtex og Bilka, og håper at våre kunder vil ta godt imot initiativet, forklarer Salling Groups pressesjef Kasper Reggelsen.

Historisk fremskritt

Hos Anima har Salling Groups beslunting fått store ord med på veien.

– Salling Group sementerer at dette er veien å gå for dagligvarekjedene. Når en markedsleder sier nei til å presse kyllinger i industrien til det ytterste for å spare noen kroner, så flytter det hele markedet i Danmark og i resten av norden. Dette er en stor beslutning og et viktig vendepunkt for alle kyllinger i Norden, forteller kampanjeleder i Anima Niklas Fjeldberg.

Og han fortsetter – Nå er tiden for at alle norske kjeder tar ansvar. De må våkne opp, og forstå at dette er veien å gå.

Dialogen mellom Anima og Salling Group om kyllingvelferd startet i 2017. Utgangspunktet for dialogen har fra Anima sin side vært at hele markedet bør omstilles til et nivå som matcher den anerkjente European Chicken Commitment (ECC), som nettopp har kyllingenes vekst og plassforhold i sentrum. Salling Groups nåværende plan for kyllingvelferd er, ifølge Anima, et kjempeskritt i riktige retningen og det med et ambisiøst tempo.

I Norge fjernet Rema 1000 turbokyllingene i 2018, og dagligvarekjeden skal i år følge alle kriteriene i ECC-standarden. Du finner mer om beslutningen deres her.


Be dagligvarekjedene droppe turbokylling

 
1 Start 2 Complete

Du kan lese mer om turbokyllinger her.