Kyllingguiden 2023 – en rangering av norske bedrifter på kyllingvelferd
Rapporten “Kyllingguiden 2023” ser på hvordan norske bedrifter forholder seg til dyrevelferd for kyllinger, særlig med vekt på å utfase den hurtigvoksende kyllingen Ross 308. Flere bedrifter har allerede utfaset eller besluttet å utfase turbokylling, men det kreves mer arbeid for å få med resten av bransjen i denne utviklingen.
Det er Cirkcle K og Reitan Convenience (driver blant annet Narvesen og 7-Eleven) som kommer best ut i rangeringen med toppkarakter A. Videre er det 15 ulike bedrifter som har fått bestått-karakterene B, C, D og E.
Samtidig er det skuffende mange bedrifter som styrker i rangeringen, der hele 23 bedrifter og grupper kommer ut med strykkarakteren F. Resultatene viser at utfasingen av turbokylling har kommet en lang vei blant norske bedrifter, men fremdeles er det mye arbeid som gjenstår for å få med resten markedet.
En sentral del av arbeidet for å bedre kyllingvelferden er å innføre den internasjonale dyrevelferdstandarden European Chicken Commitment (ECC). Standarden sikrer blant annet saktere vekst og bedre helse for fuglene, samt større plass. Flere bedrifter har allerede forpliktet seg til denne standarden, deriblant Scandic, Strawberry, Best Western, Rema 1000, Oda, Cirkle K og Reitan Convenience.
For en fullstendig oversikt over de ulike bedriftene i rapporten, kan du lese her.