Milepæl: adidas blir pelsfri

18 February, 2021

I dag er en stor dag for arbeidet for pelsfri mote. Vi kan nemlig ønske adidas velkommen som pelsfritt firma nr 1500 på våres liste.

adidas er en av de helt store spillere i internasjonal mote, og selv om firmaet ikke har solgt pels, så sender de nå et sterkt signal til hele bransjen med deres nye politikk. Ifølge denne vil adidas nemlig permanent gi dyrevelferden et løft ved å i all fremtid si nei til pels.

Ifølge firmaet selv handler det om at sette fokus på dyrevelferd og miljø ved å fremme bærekraftige materialer.

Ved permanent å si nei til pels understreker vi våres søken etter og økende bruk av innovative og bærekraftige materialer”, sier Frank Henke, som er Senior Vice President for bærekraftighet i adidas.

Samtidig fremhever firmaet, at de ønsker å bruke flere helt dyrefrie materialer i fremtiden. "Siden i fjor har de populære sneakersene Stan Smith og Superstar vært tilgengelige i veganske versjoner og antallet av dyrefrie produkter med tre striper stiger" ifølge Henke.

Kjempeavtale viser våre bevegelses styrke

I Anima er vi virkelig stolte over å kunne lage en avtale med en så toneangivende virksomhet som adidas. Det viser i høy grad hvor bransjen er på vei hen, og at det ikke er en fremtid i pels.

 I dag støtter forbrukere de firmaer som tar ansvar for dyrevelferd, og det må vi virkelig si at adidas gjør med denne beslutningen. Vi gleder oss enormt over denne milepælen, men det viktigste er at det viser vei. Nå skal vi ha flere virksomheter til å følge adidas eksempel, og det kommer vi til å arbeide steinhardt for" sier Animas direktør, Joh Vinding.

Program med global innflytelse

Animas arbeid for pelsfri mote har strakt seg over flere årtier, og siden sin begynnelse har opplysning om dyrenes forhold vært kjernen i arbeidet. Det har båret frukter, og i dag er det i store dele av bransjen en selvfølgelighet å være pelsfri.

I de siste årene har vi lykkes å få noen av verdens mest ikoniske motemerker som Gucci og Prada til at gå samme vei, og pelsfri mote finnes nå både hos toppdesignere og i de største merker som Zara, Vero Moda og H&M.

Men det er ikke moten alene som er tydelig i at pels er kommet i sterk motvind i takt med at det er stigende interesse for å beskytte dyr. I de siste årene har over et dusin Europeiske land, bl.a. Norge, Belgia og Nederland innført forbud mot pelsdyravl, og i USA har staten California forbudt salg av pels.

Å legge ned norske pelsfarmer er ikke nok for å stoppe dyremishandlingen i pelsindustrien. Vi jobber for en pelsfri verden, og du kan hjelpe oss ved å skrive under!


Skriv under: Stopp pelsindustrien!