JOE & THE JUICE utfaser turbokyllingen

22 July, 2020

Den danske cafékjeden JOE & THE JUICE med sine 312 cafèer verden over, har nå besluttet å utfase den omdiskuterte turbokyllingen som vokser fra 50g til over 2 kg på 5 uker. Kjeden har dessuten besluttet å innføre den anerkjente European Chicken Commitment (ECC), som sikrer dyrene mer plass og naturlig lys.

Skiftet kommer til å forbedre livet til over 150 000 kyllinger i året, som er helt fantastisk! De hadde selv dette å si om utfasingen.

“Kvalitet og gode råvarer er en del av vårt DNA i JOE & THE JUICE, og dette betyr blant annet bedre dyrevelferd. Det er derfor det er naturlig for oss som en ansvarlig bedrift å fase ut den raskt voksende kyllingen fra vårt sortiment.” sier Thomas Noroxe, Chief of Staff i JOE & THE JUICE og fortsetter: “Vi har også tenkt å starte implementeringen i samarbeid med vår leverandør allerede i 2021, hvis alle forhold tillater det.”

Dyrevernorganisasjoner i Europa har i årevis kritisert bruken av den såkalte turbokyllingen. På grunn av dens raske vekst lever kyllingene i økt risiko for gangproblemer, sykdom og organfeil. En utfasing av turbokyllingen er hovedkriteriet i den internasjonale dyrevelferdstandarden ECC, som de seneste årene har stormet frem i Europa med en lang rekke internasjonale bedrifter.

I skandinavia så vi først utviklingen spre seg i Danmark med kjeder som 7-eleven, Espresso House og Scandic Hotels. Nå er den Europeiske standarden også kommet til Norge med JOE & THE JUICE og tidligere i år med REMA 1000.

“Utfasingen av turbokyllingen er et historisk steg for kyllingvelferd, og det er JOE & THE JUICE som tar det første steget av cafékjeder i Norge. Det kommer en kylling-revolusjon, og det ser kjeden. Resten av bransjen bør følge nøye med, og få med seg de klare signalene.” sier Niklas Fjeldberg, Kampanjeleder i Anima.

Utover Skandinavia har JOE & THE JUICE cafèer i blant annet Storbritannia, USA, Singapore og Sør-Korea. Kjeden blir den første med avdelinger i Øst Asia som implementerer ECC-standarden, som er historisk.

En internasjonal kampanje

Anima jobber internasjonalt med å fremme den anerkjente standarden European Chicken Commitment (ECC), og vi vil fortsette vår kampanje for å motivere dagligvare-, kafe- og restaurantkjeder til å gjøre de samme forbedringene for kyllingene. JOE & THE JUICE blir kun en av de første i en lang rekke bedrifter som blir med på kylling-revolusjonen.

Vil du at flere skal gjøre som JOE & THE JUICE? Skriv under vår underskriftskampanje og krev at slaktekyllingene skal få et bedre liv:


Skriv under: Kyllingene skal ha bedre forhold!

 
1 Start 2 Complete