Hvorfor jeg begynte i Anima og hva jeg gjør her

24 June, 2020

Niklas Fjeldberg (24), har nylig startet i Anima Norge som kampanjeleder for Animas kyllingkampanje. Her skriver han litt om hvorfor han vil jobbe med dyrevern og hans nye stilling i Anima. 

Hva motiverer meg?
Alle dyrene som lider motiverer meg. Mitt mål i livet er å gjøre en forskjell den lille tiden jeg har her. Å gjøre en positive effekt på verden fremfor en negativ en. Å hjelpe andre er en belønning i seg selv og dette driver meg.

Hvorfor begynte jeg I Anima?
Jeg ser på Anima som en sterk spiller i dyrevernbevegelsen. De har hatt en enorm vekst de siste årene og har en lang og vellykket historie. Anima sin ledelse er en gruppe sterkt engasjerte mennesker med mye erfaring innen dyrevern og vet hvordan de vinner frem forandringer for dyrene.

Hva er jobben min i Anima?
Jeg er ansatt som kampanjeleder, der jeg skal drive med “corporate outreach”. Det innebærer at jeg skal oppfordre og oppmuntre alt fra dagligvarekjeder til resturanter til å gjennomføre velferdstiltak for dyrene som kan innebære bedre plass og saktere vekst, som forhindrer en rekke helseproblemer og smerter dyrene må gå gjennom.

Hva er min første oppgave i Anima?
Såkalte turbokyllinger er dyrene som lider mest i landbruket. Det blir slaktet flest av dem, og de lider av flest helseproblemer. Anima arbeider for å forbedre situasjonen til dyrene og startet derfor Kyllingkampanjen som skal innføre ECC (European Chicken Commitment) som ny minimum, som er det første jeg kommer til å jobbe med i Anima. Tidligere har Anima arbeidet for og vellykket fått frem en overgang fra burhøns til “frittgående” høns hos flere dagligvarekjeder, som har betydelig løftet minimums nivået for høns.

Kampanjen har allerede hatt stor suksess i Danmark der kjeder som Lidl og 7-Eleven har forpliktet seg til bedre velferden for kyllinger. Rundt omkring i verden berører ECC og Open Wing Alliance som Anima er en del av flere millioner liv i landbruket.