Landsdekkende protest i over 70 McDonald’s restauranter

Forrige uke aksjonerte vi og nærmere 160 frivillige mot McDonald’s sin bruk av den kontroversielle turbokyllingen. Kjedens kunder ble møtt med et konfronterende budskap på over 70 McDonald’s-restauranter i byer og tettsteder over hele landet. Plakatenes oppfordring er krystallklar: Dropp turbokylling. 

McDonald’s villeder

McDonald’s er stolt av å ha globale retningslinjer for kyllingvelferd. Det er retningslinjer med mange ord og svært lite handling. McDonald’s-kyllinger er fortsatt turbokyllinger, holdt under trange forhold.

McDonald’s er mestere i å pynte på sannheten. På sine nettsider skryter de av at de velger kjøtt fra “nøye utvalgte norske produsenter” og at “å sørge for god dyrevelferd er viktig”. Det står i sterk kontrast til deres valg av turbokylling. Det er en skam. Ved å si ja til turbokylling, sier de ja til dyremishandling.

Turbokyllinger er fugler som vokser i et ekstremt tempo. På knappe fem uker øker vekten med over 4000 prosent. Mange klarer knapt å gå. Alle de store dagligvarekjedene har allerede kunngjort at de vil slutte med dette, så McDonald’s utpeker seg svært negativt når de går i motsatt retning.

Turbokyllingen Ross 308 er avlet til å vokse fra 50 g til over 2 kg på bare 35 dager. Den ekstreme veksten fører til økt risiko for hjerte- og organsvikt, gangvansker, pusteproblemer og et svekket immunforsvar. Fuglene er født inn i et kort liv med mye lidelse. En YouGov-undersøkelse fra 2024 viste at nesten 8 av 10 nordmenn ønsker å forby turbokylling. På bakgrunn av dette arbeider Anima for å fase ut turbokylling i samarbeid med norske bedrifter.

Ingen planer om å droppe turbokylling

I rapport vår, Kyllingguiden 2023, fikk McDonald’s strykkarakter på grunn av deres manglende ambisjoner og planer om å fase ut turbokylling. Det ble også gjort klart gjennom vår e-postkorrespondanse med dem i starten av året at de fremdeles i 2025 ikke har planer om å droppe turbokylling fra restaurantene sine.

I Skandinavia drives og eies McDonald’s av bedriften Food Folk. I oktober 2020 lovet Food Folk å stanse salget av turbokylling i Danmark innen 2023, og å gjøre det samme i Norge med tiden. Det løftet brøt de både i Danmark og Norge.

McDonald’s har dermed løyet overfor Anima om at de vil utfaste turbokyllinger og vi skal sørge for å holde fastfood-giganten ansvarlig overfor forbrukere og dyrene. Dyrevelferd skal aldri vike til fordel for profitt, og vi mener at McDonald’s har et stort forklaringsproblem overfor sine kunder.

Vi gir oss ikke før McDonald’s tar dyrenes lidelse på alvor og dropper turbokylling. Vil du være med å protestere? Skriv under mot turbokylling i dag.

Flere plakater hengt opp langs inngangen til McDonald’s i Trondheim.
Media skriver om plakataksjonen

Aksjonen fikk mye oppmerksomhet i mediene. NRK dekket saken først. Gjennom uka skrev mange ulike lokalmedier om saken, deriblant Sandefjords Blad, I Tromsø, Rana Blad, Bodø nu, Fredrikstad blad, Gateavisa, Nationen og Avisen Kristiansand.

Flere frivillige har stått opp mot uretten og brukt stemmen sin i lokalmedia. May fra Sandefjord sier til Sandefjords blad:

"Vi ønsker å være talerøret for de som ikke kan tale selv, altså dyra. McDonald’s nekter fortsatt å fase ut turbokylling, selv etter dialog. Det er på høy tid at de tar ansvar. Jeg bruker stemmen min, og det synes jeg er viktig. Jeg står ikke alene om dette. Vi er mange og vi kommer ikke til å gi oss”. 

To frivillige har hengt opp plakat på Gjøvik.

Over 26.000 mennesker har allerede signert mot turbokylling. Har du?
Hjelp fuglene å nå 50.000 underskrifter, så leverer vi dem direkte til McDonald’s.


Niklas Fjeldberg

Niklas Fjeldberg er kampanjeleder og jobber tett med bedrifter og organisasjoner for å fremme dyrenes sak og skape varige endringer.

Følg Niklas på LinkedIn: @nfjeldberg

Del artikkel